Formel E i 2025:
Sådan ser det ud
En ny Formel E sæson
står for døren, og den kan meget hurtigt gå
hen at blive meget anderledes end de
resterende to sæsoner, for nu bliver
racerbilerne firehjulstrukne – ind imellem i
hvert fald – og kortene er blevet blandet –
sådan da. Og hurtigst? Det vil tiden vise,
men…
Læs om Formel E VM 2024/2025 - del 1 - hér
>>>
Formel E 2025: Nu
med firehjulstræk
– og snart er de
hurtigere end i Formel 1
Når de røde lygter
slukker lørdag d. 7. december i Sao Paulo i
Brasilien, og 11. sæson af Formel E
verdensmesterskabet dermed er i gang, er det
også starten på et nyt kapitel i verdens
fortsat mest innovative motorsport. Med
potentielt op til 800 kraftfulde elektriske
hestekræfter og træk på alle fire hjul,
bliver Formel E racerbilerne så hurtige, at
selv de "brutale" Formel 1 racerbiler ikke
længere kan følge med. Formel E bliver
populært sagt hurtige end Formel 1.
Læs om Formel E VM 2024/2025 - del 2 - hér >>>
Copenhagen Historic Grand Prix 2024
Bilkultur for alle
Bilkulturen spænder vidt. Det er weekendens
historiske Grand Prix på Bellahøj i
København et uomtvisteligt udtryk for.
Køerne foran indgangsportene var hundrede af
meter lange og det store område, som i
enhver forstand er ideelt til en folkelig
begivenhed, der kræver plads, var fyldt med
glade gæster, som repræsenterede begejstring
og bil-entusiasme på alle niveauer og i alle
aldre.
CHGP: Bilkultur for alle - læs mere hér >>>
Copenhagen Historic Grand Prix 2024
Bilkulturen har København på
verdenskortet
Copenhagen Historic Grand Prix 2024 er
en realitet. Endnu engang kan det
bilglade publikum glæde sig over at der
også er plads til dem i den danske
hovedstad. Og København kan med det
fornemme kulturhistoriske arrangement
glæde sig over, at byen i praksis sætter
sig selv på verdenskortet. ”CHGP” har
nemlig over årene både udviklet sig og
manifesteret sig som en ganske
usædvanlig begivenhed, der nyder stor
respekt og anerkendelse verden over.
Optakt til CHGP 2024 - del 2 - læs mere
hér >>>
Copenhagen Historic Grand Prix 2024:
Nissan viser Formel E og elbils teknik
Copenhagen Historic Grand Prix - CHGP - er
et kulturhistorisk arrangement, hvor det
ikke mindst synliggøres, hvordan
fremstilling og udvikling af hverdagsbiler
hænger sammen med indsatsen i motorsport.
Det ses på racerbanen, hvor racerbiler af
enhver slags med historie, der går op imod
et helt århundrede tilbage i tiden, giver
nutidens mennesker indsigt i, hvordan man er
kommet frem til det stadie, der i disse år
dominerer bilverdenen. Selvfølgelig kan også
den allerseneste innovation indenfor biler
og teknik opleves på banen på Bellahøj.
Optakt til CHGP 2024 - del 1 - læs mere hér >>>
Interview med
Nicklas Nielsen efter Le Mans triumfen
Nicklas Nielsen vinder 24-timers Le Mans
For første gang siden Tom Kristensens seneste triumf
tilbage i 2013 i verdens mest berømte motorløb
lykkedes det en dansk racerkører at komme helt til
tops. Nicklas Nielsen kørte sin Ferrari 499P i mål
som vinder i en hæsblæsende duel med de tidligere
vindere fra Toyota.
Nicklas Nielsen
vinder Le Mans >>>
24-timers Le Mans
2024:
13 danskere i Le
Mans tangerer rekorden
Præcis som i fjor er
feltet af danske racerkørere, der kommer til
start i årets 24-timers Le Mans rekordstort.
13 danskere er tilmeldt og ikke færre end
fire af dem starter i topkategorien for de
såkaldte Hypercars, hvilket faktisk er én
mere end sidste år.
Danskere i Le Mans 2024 - læs mere >>>
24-timers Le Mans
2024:
Balance of
Performance spiller med igen
Konkurrencen er
altid hård i 24-timers Le Mans. Og for at
sikre, at bilerne ikke ender op med at være
tilnærmelsesvis ens, har arrangørerne,
Automobile Club de l’Ouest mulighed for at
regulere bilernes præstationsniveau indenfor
rammerne af de såkaldte Balance of
Performance regler. Det er en forholdsvis
enkel måde, at forsøge at gøre bilerne mere
lige.
2024 Le Mans optakt: BoP spiller med >>>
2024 ABB Formel E VM -
Rookie Test:
Frederik Vesti gjorde god
figur i Berlin
Den danske tidligere
Formel 2 kører, Frederik Vesti, gjorde en
god figur, da han fik mulighed for at
deltage i den såkaldte Rookie Test på Formel
E racerbanen i Tempelhof Lufthavnen i
Berlin. Vesti fik muligheden af det indiske
Mahindra team, som allerede i weekenden
havde glimret ved at opnå pole-position i
lørdagens 9. VM-afdeling.
Formel E rookietest i Berlin - læs mere >>>
Formel E hurtigere end Formel 1
Fra og med den kommende Formel E sæson, som
skydes i gang ved årsskiftet 2025, vil en
Formel E racerbil kunne køre fra en Formel 1
racerbil. Recepten er firehjulstræk i
forening med ultrastærke og hyper effektive
800 hestes elmotorer. Målet er dog ikke, at
være hurtigere end Formel 1 – det er blot et
resultat af den naturlige udvikling, verdens
mest innovative motorsportsgren gennemgår.
Formel E GEN3 Evo - læs mere >>>
2024 ABB Formel E VM -
8.
afdeling
Monaco E-Prix:
Jaguar triumf:
Når man er to, kan
man få det hele…
Når man er to, kan
man få det hele – selvom man skal dele.
Citat: Shu-bi-dua. Det er så sandt, som
det er sagt, hvad Jaguar-teamets to
fabrikskørere, Mitch Evans og Nick Cassidy
dokumenterede, da Evans vandt Monaco E-Prix
og Cassidy gjorde det til en total Jaguar
triumf, ved at hjælpe sin team-kollega til
sejr og selv indtage 2. pladsen.
Monaco E-Prix - læs mere >>>
2024 ABB Formel E VM 5.
afdeling
Tokyo E-Prix: Maserati
vinder knebent på Nissans
hjemmebane
Efter den historiske sejr til
McLaren-Nissan i 4. afdeling af Formel E VM var
forventningerne store, da den stadig stærkere
japanske fabrik tog pole-position i Tokyo E-Prix.
Oliver Rowland førte siden størstedelen af løbet i
sin fabriks-Nissan, men det var Max Günther i
Maserati-DS, der snuppede sejren på Nissans
hjemmebane, dog kun med nød og næppe.
Tokyo E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>
2024 ABB Formel E
VM 2. og 3. afdeling
Diriyah E-Prix:
Jaguar og Cassidy i VM-føring
Med en sejr, to
podieplaceringer og points i begge de to
VM-afdelinger, der fandt sted på racerbanen
i Ad Diriyah i Saudi-Arabien, udbyggede
Jaguars fabriksteam sin føring af ABB Formel
E verdensmesterskabet for teams og fører nu
også VM for kørere. Men de to løb var så
forskellige, at ikke færre end 15 kørere
scorede VM-points over weekenden og Top-10 i
weekendens andet løb kom i mål indenfor
mindre end 7 sekunder.
Diriyah E-Prix - læs mere på Formel E.dk >>>
ABB
Formel E verdensmesterskabet 2024
Sådan
ser kørerbilledet ud
Formel
E handler om teknik, computerstyring og
kunstig intelligens. Men naturligvis har
kørerne også en afgørende betydning for
brugen deraf. De skal håndtere alt det,
IT-verdenen lægger i deres hænder, og det
sker i 15 E-Prix’er frem til udgangen af
juli måned. Det hele begynder i denne
weekend i Mexico City. Vi klarlægger
kørerbilledet lige nu.
Formel E 2024 optakt - kørerne >>>
ABB
Formel E verdensmesterskabet 2024
Gnisterne springer med computernes hjælp
Det er
mere end fem måneder siden, at det sidste
Formel E løb fandt sted. Men nu springer
gnisterne igen, og i weekenden går det løs i
Mexico City. Verdens mest innovative
motorsportsgren har udsigt til at blive
endnu mere innovativ. Men det er ikke til at
se det, hvis man ikke lige ved det. Og selv
da er det ret svært…
Læs mere: 2024 Formel E VM - optakt teknik
Dakar 2025: Dacia præsenterer
banebrydende CO2 neutral Sandrider
Allerede ved at engagere tre
af verdens allerbedste on- and off-road rallykørere
i løbet af 2023 understregede Dacia, at man mener
det mere end alvorligt, når man vil deltage i
verdens hårdeste rally, det legendariske Dakar,
næste gang det går løs, dvs. i januar 2025. Nu har
Dacia også løftet sløret for deres rallybil, som
kører fuldt og helt på miljøets præmisser.
Dacia Sandrider lancering - læs mere >>>
Dakar 2024: Thomas Kongshøj med igen
Da den danske Rally Raid MC-kører Thomas
Kongshøj startede ud på prologen forud
for årets første store
motorsportsbegivenhed, det legendariske
Dakar rally, var der en verden til
forskel på hans debut i 2023 og det, han
nu lægger for dagen. Kodeordet er
forberedelse, og forberedelse omfatter
langt mere end langt de fleste mennesker
kan forestille sig.
Dakar 2024 optakt - del 3 - læs mere >>>
Dakar 2024: Uforudsigeligt og skelsættende Dakar er ubetinget verdens hårdeste off-road
udfordring i motorsportens verden.
Oprindelig blev rallyet kendt som
”Paris-Dakar”, men siden har det forvandlet
sig i en grad, så det mere eller mindre
alene er navnet ”Dakar”, der binder nutidens
rally sammen med fortidens. Og så måske den
evige uforudsigelighed, hvor vejr,
kørselsforhold og evnen til at håndtere de
14 dage med fuld fart gennem ørkenen er
afgørende for udfaldet.
Dakar 2024 optakt - læs mere >>>
Dakar 2024 kan blive starten på en ny
æra Når starten den 5.
januar går på dette års Dakar, det 46. i
rækken, er det måske også starten på en
ny æra. Alene det faktum, at den
5-dobbelte Dakar-vinder, vinderen af de
sidste to års Dakar og nyudnævnt
verdensmester i W2RC kategorien, Nasser
Al-Attiyah, har sagt farvel til den
sejrsvante Toyota Hilux for at opdyrke
nyt terræn hos Dacia, indikerer, at
tingene kan blive meget anderledes i år.
Dakar 2024 optakt - del 2 - læs mere >>>
|
|
|
|
PODCAST
Hvem er Nicklas Nielsen
egentlig???
I juni måned blev den danske racerkører,
Nicklas Nielsen verdensberømt, da han
vandt 24-timers Le Man for Ferrari. Men
hvem er den blot 27-årige dansker, der
på 24 timer skabte sig et verdensnavn på
den internationale motorsports scene?
Det og meget andet fortæller han i en
eksklusiv og meget personligt samtale,
delvist sammensat af indslag i
Motorradioen. Hør samtalen, optaget i
august 2024 hér:
Podcast med
Nicklas Nielsen - Le Mans vinder 2024
Copenhagen Historic Grand Prix 2024
El-biler, historiske biler og klima ansvar
Klimaet er på dagsordenen overalt i
samfundet. Mere eller mindre heldigt
ført ud i livet, men hvor mærkeligt det
for nogle end kan lyde, er Copenhagen
Historic Grand Prix et skole eksempel
på, hvordan en begivenhed kan afvikles
med beskeden klimabelastning, og
samtidig også være udstillingsvindue for
klima- og miljøvenlig adfærd.
CHGP: Elbiler og klimaansvar - læs mere
hér >>>
2024 ABB Formel E
VM London E-Prix:
Rowland vinder
Wehrlein og Jaguars VM finale
Det var givet på forhånd, at 7 kørere kunne vinde
Formel E VM 2024, inden man tog hul på
finale weekendens to løb, der fandt sted i
London. Efter det første race var der kun 3
VM-kandidater tilbage. Men ingen af dem
vandt finale-løbet, den præstation stod
hjemmebanekøreren Oliver Rowland i Nissan
for. VM-titlen for teams gik ikke uventet
til Jaguar, men færre havde inden
London-løbene set kørernes VM i hænderne på
Porsche-køreren, Pascal Wehrlein fra
Tyskland.
Formel E finalen 2024 - læs mere >>>
2024 ABB Formel E
verdensmesterskabet
Portland E-Prix:
Dobbelt Da Costa
VM-spændingen
spidser til
Det blev Antonio
Felix da Costa, der kørte sin Porsche racer
til sejr i begge VM-løb i den
nordamerikanske storby, Portland. Det var Da
Costas tredje sejr i træk, og det kan næsten
lyde som om, at der er opstået ”Formel 1
tilstande” i Formel E, med den samme vinder
stort set hver gang. Men på ingen måde.
Faktisk er spændingen forud for VM-finale
løbene i London d. 20 og 21. juli spidset så
meget til, at ikke færre end 7 kørere nu kan
blive verdensmester 2024.
Portland E-Prix - læs mere >>>
24 timers Le Mans præsenteres
i samarbejde med
GOODYEAR
2024
på Motorsiden.dk
INDHOLD:
24-timers Le Mans på
Motorsiden.dk
24-timers Le
Mans køres d. 15.-16. juni 2024
Interview med
Sebastien Buemi
Den 4-dobbelte Le
Mans vinder, tidliger verdensmester i langdistance
racinf og Formel E mester har en omfattende
erfaring, som kan blive til stor hjælp i det stærkt
uforudsigelige racerløb.
Interview med
Michael Christensen
24-timers Le
Mans 2024:
Uforudsigelighed over alle grænser:
Toyota mod Porsche, mod Ferrari, mod
ialt 21 andre...
Toyota har domineret
verdensmesterskabet for langdistance
racersportsvogne i 5 år og er også
regerende verdensmestre. De har vundet
24-timers Le Mans fem gange over de
sidste 6 år. Og havde det ikke været for
en sidste øjebliks ændring i
reglementet, indført umiddelbart inden
starten på 24-timers løbet i fjor, havde
Toyota med stor sandsynlighed taget den
sjette sejr på stribe.
2024 Le Mans optakt:
Toyota mod resten >>>
2024 ABB Formel E
VM 11. og 12. afdeling
Shanghai E-Prix:
Evans og Da Costa
vinder forvirrende race
Peloton race er nyt i
Formel E, men for tiden er det reglen mere
end undtagelsen. Derfor er
uforudsigeligheden stor, løbene spændende og
til tider også lettere forvirrende. Derfor:
Ekstra stor respekt til Mitch Evans og
Antonio Felix da Costa, der kørte deres
Jaguar henholdsvis Porsche til sejr i de to
kinesiske afdelinger af Formel E
verdensmesterskabet.
Shanghai E-Prix - læs mere >>>
2024 ABB Formel E VM - 9.
og 10.
afdeling
Berlin E-Prix:
Jaguar skyder på ny helt til tops
Der var masser af
underholdning for de mange tilskuere i
den historiske Berlin Tempelhof
Lufthavn, da 9. og 10. afdeling af ABB
Formel E verdensmesterskabet fandt sted
i høj forårssol og med ligeså højt humør
banen rundt. Det var igen Jaguar, der
scorede højest, og da weekenden var til
ende, havde det britiske team øget sit
forspring i den samlede stilling, og
Jaguar-køreren Nick Cassidy overtaget
føringen i kørernes VM.
2024 Berlin E-Prix - læs mere >>>
For første gang i Danmark: Den nyeste
Formel E racerbil kan ses i Odense i maj
Verdens mest avancerede fuldt elektriske
racerbil kommer til Danmark. Det er
teknologi-giganten ABB, der udstiller et
eksemplar af den innovative Formel E
GEN3 racerbil på EL & TEKNIK messen i
Odense Kongrescenter i dagene 14.-16.
maj – og der er fri adgang for alle.
Formel E racerbil kan ses i Danmark >>>
2024 ABB Formel E VM -
6. og 7.
afdeling
Nissan og
Porsche triumferer i Italien:
Enden er god,
når alting er uforudsigeligt
I weekenden
første løb vandt Oliver Rowland i
Nissan, da Antonio Felix da Costa i
Porsche blev diskvalificeret. Og i
weekendens 2. løb var Rowland tæt på
sejr. Men en datafejl tømte øjensynligt
Nissan raceren for strøm på løbets
sidste omgang, og sejren gik i stedet
til…Porsche, denne gang med Pascal
Wehrlein i cockpittet. Et skørt udfald,
som selv ikke den mest forudsigende
kunstige intelligens kunne have regnet
sig frem til, for i virkelighedens
verden er enden ind imellem
uforudsigelig, selvom den er god.
Misano E-Prix: Læs mere på Formel E.dk
>>>
2024 ABB Formel E
VM 4. afdeling
Sao Paulo
E-Prix:
Historisk sejr
til McLaren-Nissan
I årets fjerde
Formel E løb blev der endnu engang
skrevet motorsportshistorie, da det
navnkundige McLaren-brand, powered af
Nissans højeffektive Formel E elmotorer,
og styret af Formel E veteranen Sam
Bird, strøg først over målstregen. De
vandt foran Jaguars Mitch Evans, der
populært sagt tabte gnisten i løbets
sidste sving. Og Oliver Rowland
understregede siden Nissans styrke, ved
for andet løb i træk at køre
fabriks-bilen i mål på 3. pladsen.
Sao Paulo E-Prix - læs mere på Formel
E.dk >>>
2024 ABB Formel E
VM - 1. afdeling Mexico City E-Prix:
Porsche sejr igen -
men Jaguar presser på
Formel E er i gang. Det hele startede ud i
Mexico City, og som det skete sidste år, var
det også en Porsche, der kørte først i mål
denne gang. Men hvor det i fjor var den
senere verdensmester, Jake Dennis, der i sin
Andretti-Porsche vandt foran Porsche
fabrikskøreren Pascal Wehrlein, tog Wehrlein
i år skeen i den anden hånd, og satte hele
feltet på plads ved at føre fra
start til mål.
Mexico City E-Prix - læs mere på Formel E.dk
>>>
Dakar 2024: Hårdt, hårdere - for hårdt?
Danske Thomas Kongshøj
gennemførte igen
Dakar er verdens hårdeste off-road
udfordring. Rallyet er uden sidestykke,
og sådan skal det også være, det er en
del af dets berettigelse. Men i år var
det hårdere end det har været i nyere
tid, og det kostede rigtig mange knobs,
hårde knobs, dyrt materiel og
ulykkeligvis også menneskeliv.
2024 Dakar rapport - del 2 >>>
Dakar 2024: Sainz vinder Dakar for
fjerde gang Sejren er Audis første Alder er
tilsyneladende ingen hindring i verdens
hårdeste ørkenrace. Om blot tre måneder
runder den tidligere tredobbelte
Dakar-vinder og dobbelte rally verdensmester,
Carlos Sainz,
de 62 år. Hvilken bedre start på året end at
vinde sin nu fjerde Dakar-sejr, og på ny i
et andet bilmærke. Denne gang var det Audi,
der nød godt af spanierens uomtvistelige
talent og erfaring. Sidste gang han vandt,
kørte han MINI…
2024 Dakar rapport del 1 >>>
Dakar 2024: Rally på miljøets præmisser
Brint og syntetisk brændstof viser vejen Det vil formentlig i mange menneskers øre
synes mærkeligt, at man i en tid med
heldigvis stadig større fokus på miljø og
klimforandringer kører et næsten 10.000
kilometer langt rally i en af verdens
førende oliestater, oven i købet med
deltagelse af en lang række bilfabrikker.
Men der er mening med galskaben.
Dakar 2024 - rally på miljøets præmisser >>>
Dakar 2024: Elbilernes ørken udfordring
I en tid, hvor elbiler vinder frem, er
det nærliggende at stille spørgsmålet:
Hvorfor er der ingen elektriske biler
med i Dakar rallyet? Det, der kommer
nærmest, er Audis deltagelse med biler,
der har elektrisk drivline, men også
medbringer deres egen højtydene
strøm-generator i form af en 400 hestes
DTM-motor.
Dakar 2024 - elbilernes ørken udfordring
>>>
Mere
motorsport >>>
|
|
|